V Olympii se evoluce nikdy nezastavuje a F1-X je toho zářným příkladem. Toto celoodpružené kolo, které se proslavilo na XC a maratonských okruhových závodech se špičkovými jezdci v sedle včetně Claudie Peretti, Filippa Fontany a Daniele Braidota, je zpět se stejným soutěžním duchem a s oceňovanými vylepšeními designu a funkčnosti.
Hlavní novinkou Olympie F1-X 2023 je tlumení posunuté níže a částečně integrované do rámu. Charakteristický rys této konstrukční volby je, že uložení tlumiče sdílí stejný čep s připojením zadní stavby, čímž se ušetřil jeden čep a zároveň i hmotnost. Navíc je tato kontrukce pevnější a tužší. Snížením a posunutím otočného bodu dozadu se zvýší účinnost, takže odpružení má hladší a přesnější chod. Integrace odpružení do rámu jej izoluje a chrání před vnějšími vlivy. Horní část “integrační kapsy” je zakryta gumovým těsněním.
Nový design nijak neovlivňuje uživatelskou přívětivost při údržbě a nastavení, protože tyto operace lze snadno provádět zvenčí pomocí speciálních přístupových bodů. Zadní kryt lze otevřít pro servis tlumiče či připojení a nastavení lanka dálkového zamykání.
Nově je použita vidlice s 35 mm nohami a s 10 mm zdvihu navíc na celkových 110 mm. Navýšení zdvihu je kompenzováno nižší hlavovou trubkou a zmenšením jejího úhlu, takže pozice jezdce zůstává v zásadě nezměněna.
Sedlová trubka je strmější než v předchozí verzi, přičemž úhel se progresivně mění s velikostí kola. Počáteční hodnota sklonu sedlové trubky je 76,5° pro velikost S, zvětšující se o půl stupně pro každou další velikost. To zajišťuje nejlepší rozložení hmotnosti ve všech polohách posedu a vynikající stabilitu i na těch technicky nejnáročnějších úsecích. A to i kdyby se zdvih vidlice zvýšil na 120 mm.
Úhel řízení se “pokládá” o 1,5° na 67,5°proti předchozím 69°. Mírně prodloužená vidlice a zadní stavba zkrácená na 430 mm odpovídají za hladší chod při překonávání nerovností a překážek při sjezdech a na trailech.
Hlavová trubka 1,5” / 1,5” vyvinutá společností Olympia ve spolupráci s FSA, je vybavena dvěma vstupy na každé straně pro integraci kabelového vedení v poloze, která umožňuje velmi hladký chod řídítek.
Rám je vyroben z karbonu z kombinace vláken T1000, T800, T700 a M40J za použití technologie EPS pro hladší vnitřní povrchovou úpravu monokokového rámu bez přebytečného materiálu, což zároveň snižuje hmotnost. Veškerá vedení jsou skrytá a integrovaná v rámu.
* Výrobce Olympia si vyhrazuje právo provádět úpravy a technická vylepšení svých produktů podle svého uvážení kdykoli bez upozornění. Technická specifikace i cena se proto může v průběhu času kdykoliv změnit.
** Obrázky kol jsou ilustrační. Rám odpovídá, ale konkrétní osazení se může od obrázku lišit a je vždy uvedeno v části "Osazení - Parametry".
OSAZENÍ - TECHNICKÉ PARAMETRY
Rám | Carbon Toray T1000 - T800 - M40J Latex EPS Monocoque UDC Hi Module |
Vidlice | Rock Shox SID ULTIMATE 29" GLB 35 110mm | Boost: 110mm | TAP | T.A: 15mm |
Tlumič | Rock Shox SIDLUXE ULTIMATE 190 x 45 mm |
Kliky | Sram GX Eagle DUB (34T, B148) |
Přehazovačka | Sram GX Eagle AXS (12s.) |
Řazení | Sram AXS |
Brzdy | Sram Level TLM |
Kotouče | Sram Centerline |
Kazeta | Sram XG1275 (10/52) |
Řetěz | Sram PC GXE |
Sedlo | Sella Italia X-LR Ti316 |
Sedlovka | FSA |
Představec | FSA |
Řidítka | FSA |
Zapletená kola | Miche 988HS F:15 R:12mm |
Pláště | Vittoria Barzo 2.25 XC-Trail G2.0 |